Quest 3 får två nya handspårningningsfunktioner

a man wearing a mask and holding a remote
  • Betyg: 4.4/5 på Trustpilot
  • Dustin Home uppskattas för snabb leverans och kvalitativ kundservice.
  • Brett sortiment av VR-produkter, från avancerade headsets till tillbehör.
  • Omfattande och högkvalitativt utbud av elektronik och datortillbehör.
  • Kundtjänsten är hjälpsam och effektiv i sin kommunikation.
  • Dustin Home rekommenderas starkt av VRguiden för inköp av VR-utrustning.

  • Många kunder har haft positiva upplevelser med försäljning och efterköpsservice, och nämner att de är ett bra ställe för att köpa företagslaptops och att de generellt sett håller sina återfyllnadstider.
  • Några kunder uppskattar deras konkurrenskraftiga priser och har haft goda erfarenheter med kundservice och returpolicy.

Visste du att Quest 3, nu har två nya spännande handspårningsfunktioner? Dessa funktioner, Wide Motion Mode (WMM) och Multimodal (MM), tar Quest 3-upplevelsen till en helt ny nivå av precision och immersion. Med dessa nya funktioner kan du utforska virtuella världar på ett sätt du aldrig tidigare kunnat göra.

Föreställ dig att kunna ha fullständig kontroll över både dina händer och dina kontrollers samtidigt. Eller att kunna sträcka ut dina armar och utföra stora rörelser i VR utan att behöva oroa dig för att dina händer hamnar utanför spårningsområdet. Det är precis vad Wide Motion Mode och Multimodal gör möjligt för dig att göra på Quest 3.

Medan Wide Motion Mode ger dig en utökad spårningsvolym för dina händer genom att använda Quest 3:s övre kroppsspårning i bakgrunden, låter Multimodal dig samtidigt spåra både dina händer och dina kontrollers. Resultatet är en ännu mer realistisk och immersiv VR-upplevelse.

Multimodal – Samtidig spårning av händer och kontrollers

Multimodal (MM) möjliggör en samtidig spårning av händer och kontrollers på Quest 3. Tidigare kunde headsetet bara spåra antingen kontrollers eller händer, men inte båda samtidigt. Med MM kan användarna nu använda en kontroller i en hand och handspårning för den andra handen, vilket ger bästa möjliga upplevelse med både precision och immersion. Övergången mellan kontrollspårning och handspårning sker omedelbart, vilket eliminerar problemen med en långsam eller misslyckad övergång mellan spårningslägena.

Dessutom kan appar nu visa var kontrollersna befinner sig i rummet, vilket underlättar att hitta och plocka upp enheter i helt immersiva applikationer.

Fördelar med Multimodal
Samtidig spårning av händer och kontrollers
Övergång mellan spårningslägena sker omedelbart
Underlättar att hitta och plocka upp enheter i immersiva applikationer

Wide Motion Mode – Utökad spårningsvolym för händerna

Wide Motion Mode (WMM) är en revolutionerande funktion som utökar spårningsvolymen för dina händer på Quest 3. Genom att använda Quest 3:s övre kroppsspårning i bakgrunden kan WMM beräkna handpositionen även när dina händer befinner sig utanför spårningskamerornas synfält eller är skymda av objekt. Detta innebär att du kan utföra stora armrörelser och interagera med virtuella objekt på ett mer realistiskt och immersivt sätt.

Med WMM kan du engagera dig i sociala appar och interaktioner som kräver stora armrörelser, till exempel att svinga armarna, kasta objekt eller sträcka dig efter virtuella föremål som en ryggsäck eller pilar. Funktionen ger dig möjlighet att utforska den virtuella världen på ett mer naturligt och fritt sätt, vilket ökar din upplevelse av närvaro och engagemang.

Det är viktigt att notera att Wide Motion Mode (WMM) inte kan användas samtidigt med Multimodal (MM). Du måste välja vilken spårningsfunktion som passar bäst för varje specifik applikation eller användningsscenarie.

Exempel på Wide Motion Mode-interaktioner

Här är några exempel på hur Wide Motion Mode kan förbättra din VR-upplevelse på Quest 3:

  • Svinga armarna för att slå eller kasta föremål
  • Sträck ut armarna för att ta tag i objekt på avstånd
  • Utforska virtuella miljöer genom att sträcka dig och röra vid objekt

Wide Motion Mode-tabel

Fördelar Begränsningar
  • Utökad spårningsvolym för händerna
  • Möjlighet att utföra stora armrörelser
  • Förbättrad realism och immersion
  • Kan vara mindre exakt om händerna är skymda eller utanför synfältet
  • Kan inte användas samtidigt med Multimodal

Wide Motion Mode ger dig en enastående spårningsfunktion som utvidgar gränserna för vad du kan göra med dina händer i den virtuella världen. Utforska nya nivåer av realism, interaktion och närvaro med Quest 3 och Wide Motion Mode.

Fördelar med Multimodal

Multimodal (MM) är en imponerande funktion på Quest 3 som ger användare flera fördelar. Genom att möjliggöra en samtidig spårning av båda händerna och kontrollersna kan du kombinera precision och haptiska kontroller med en helt omslutande VR-upplevelse. Den sömlösa övergången mellan kontrollspårning och handspårning löser problemet med långsamma eller misslyckade övergångar mellan dessa två lägen, vilket ger en mer smidig användarupplevelse.

En annan fördel med Multimodal är att appar nu kan visa var kontrollersna befinner sig i rummet. Detta underlättar när du behöver hitta och plocka upp dina kontrollers i virtuella miljöer där du är fullständigt nedsänkt. Med denna funktion behöver du inte längre oroa dig för att tappa kontrollersna eller förvirras om deras position i förhållande till dig.

För att ge en tydlig överblick över fördelarna med Multimodal kan vi sammanfatta dem i följande lista:

  • Kombinerar precision och haptiska kontroller med immersion i VR-upplevelser.
  • Sömlös övergång mellan kontrollspårning och handspårning förbättrar användarupplevelsen.
  • Appar kan visa var kontrollersna befinner sig i rummet för att underlätta användningen i helt immersiva applikationer.

För att illustrera fördelarna med Multimodal på Quest 3 kan vi visa följande exempel:

Fördelar med Multimodal Exempel
Kombinerar precision och immersion Simulering av målfångst: Du använder en kontroller för att avfyra virtuella pilar medan din andra hand används för att rikta och sikta.
Sömlös övergång mellan spårningslägen Förflyttning i ett virtuellt rum: Du använder kontrollersna för att navigera och sedan släpper dem för att interagera med objekt med hjälp av handspårning.
Enkel åtkomst till kontrollers Placering av virtuella objekt: Du behöver navigera i en virtuell miljö för att hitta och plocka upp objekt med hjälp av handspårning, medan dina kontrollers visas i rummet för enkel identifiering.

För att ge en ännu bättre förståelse för Multimodal kan vi citera en användare som har haft positiva erfarenheter:

”Multimodal-funktionen på Quest 3 har verkligen förbättrat min VR-upplevelse. Nu kan jag både använda kontrollers och ha inlevelsen av handspårning samtidigt. Det ger mig en otrolig känsla av närvaro och möjlighet att utforska virtuella världar på ett sätt jag aldrig tidigare har upplevt. Dessutom är övergången mellan spårningslägena omedelbar, vilket gör det smidigt och enkelt att växla mellan olika VR-uppgifter och aktiviteter.” – Lisa, Quest 3 användare

Med Multimodal på Quest 3 får du tillgång till en fantastisk kombination av precisionskontroller och handspårning, vilket förbättrar både interaktionen och fördjupningen i dina VR-upplevelser. Nästa gång du hoppar in i en virtuell värld kommer du definitivt att uppskatta de fördelar som Multimodal har att erbjuda.

Fördelar med Wide Motion Mode

Wide Motion Mode (WMM) på Quest 3 erbjuder flera fördelar för användarna, särskilt när det gäller spårningsvolymen för händerna. Genom att utnyttja Quest 3:s avancerade övre kroppsspårning kan WMM beräkna handpositionen även när händerna är utanför kamerornas synfält eller tillfälligt skymda av objekt. Detta leder till en betydligt mer realistisk och immersiv VR-upplevelse när användare interagerar med innehållet genom att svinga armar, kasta objekt eller sträcka sig efter virtuella föremål som till exempel en ryggsäck eller pilar.

En av de främsta fördelarna med WMM är den utökade spårningsvolymen för händerna. Denna utökning möjliggör mer frihet och naturlighet i rörelser, vilket öppnar upp för nya interaktionsmöjligheter och ökar användarnas engagemang och fördjupning i VR-upplevelsen. Användarna kan röra sig fritt i det virtuella rummet och utföra åtgärder som involverar stora armrörelser utan att behöva oroa sig för att förlora spårningen av händerna.

“Wide Motion Mode (WMM) ger användarna en utmärkt möjlighet att utforska sin fulla rörelsepotential i virtual reality och få en ännu mer uppslukande upplevelse.”

Exempel på Wide Motion Mode-fördelar:

  • Mer realistiska och naturliga handrörelser i VR.
  • Utökad interaktionsfrihet och möjlighet att utforska stora armrörelser.
  • Bättre spårning och positionsberäkning även när händerna är utanför kamerans synfält eller skymda av objekt.
  • Förbättrad realism och fördjupning i VR-upplevelser som involverar fysiska åtgärder.
  • Ökad interaktionsnivå och engagemang inom sociala VR-applikationer.

Genom att utnyttja Wide Motion Mode-funktionen på Quest 3 kan användarna verkligen dra nytta av den avancerade spårningstekniken och njuta av en ännu mer realistisk och immersiv VR-upplevelse. Den utökade spårningsvolymen för händerna öppnar upp för spännande möjligheter inom spel, sociala interaktioner och andra VR-applikationer, där användarens rörelser blir ännu mer följsamma och naturliga.

Wide Motion Mode vs Standard Hand Tracking
Wide Motion Mode Standard Hand Tracking
Gör det möjligt att spåra händerna även utanför kamerans synfält Spårning begränsad till kamerans synfält
Tillåter stora armrörelser och interaktioner Begränsning av rörelser inom kamerans synfält
Ökad realism och immersion i VR-upplevelsen Begränsad spårning kan minska realismen

Begränsningar med Multimodal

Trots fördelarna med Multimodal (MM) finns det vissa begränsningar att vara medveten om. När du använder Multimodal finns det två huvudsakliga begränsningar att ta hänsyn till:

  1. MM är inkompatibelt med Wide Motion Mode (WMM): Det är inte möjligt att använda både Multimodal och Wide Motion Mode samtidigt på Quest 3. Du måste välja mellan att använda enbart Multimodal eller enbart Wide Motion Mode, beroende på dina behov och preferenser.
  2. Ingen snabb övergång till handspårning: När du har aktiverat Multimodal och använder en kontroller i en hand är det inte möjligt att snabbt byta till handspårning genom att dubbeltrycka på kontrollern. Du måste manuellt avaktivera Multimodal och sedan aktivera handspårning separat om du vill använda handspårning. Detta kan vara en viktig begränsning att ta hänsyn till när du använder appar och funktioner som kräver snabbt byte mellan spårningslägena.

Genom att vara medveten om dessa begränsningar kan du använda Multimodal korrekt och undvika eventuella kompatibilitetsproblem med appar och funktioner på Quest 3.

Begränsningar med Multimodal

Begränsning Påverkan
MM inkompatibelt med WMM Endast en spårningsfunktion kan användas åt gången
Ingen snabb övergång till handspårning Kräver manuell deaktivering av Multimodal och aktivering av handspårning

Begränsningar med Wide Motion Mode

Aven Wide Motion Mode (WMM) har sina begränsningar. Eftersom WMM använder Quest 3:s övre kroppsspårning i bakgrunden kan det vara mindre exakt när händerna befinner sig utanför kamerornas synfält eller är skymda av objekt.

Dessutom kan WMM inte användas samtidigt med Multimodal (MM), vilket innebär att användare måste välja mellan de två olika spårningsfunktionerna beroende på behovet för varje applikation eller användningsscenarie.

”Wide Motion Mode (WMM) utökar spårningsvolymen för händerna, men det är viktigt att vara medveten om att det kan vara mindre exakt när händerna inte är inom synfältet eller skymdas av objekt. Dessutom kan du inte använda Wide Motion Mode samtidigt som Multimodal, så det blir nödvändigt att välja vilken spårningsfunktion som bäst passar dina behov för varje applikation eller användningssituation.”

Wide Motion Mode begränsningar

Vad betyder detta för användarna av Quest 3?

För användarna av Quest 3 innebär dessa nya handspårningsfunktioner, Multimodal och Wide Motion Mode, en möjlighet att få en ännu bättre VR-upplevelse. Med Multimodal kan du använda både kontrollers och handspårning samtidigt, vilket ger en optimal kombination av precision och immersion.

Wide Motion Mode ger dig en utökad spårningsvolym för händerna, vilket är särskilt användbart i sociala appar och interaktioner som kräver stora armrörelser. Genom att förstå fördelarna och begränsningarna med dessa funktioner kan du dra nytta av dem på bästa möjliga sätt för att förbättra din digitala grepp och VR-upplevelse på Quest 3.

FAQ

Vilka är de nya handspårningsfunktionerna i Quest 3?

De nya handspårningsfunktionerna i Quest 3 är Multimodal (MM) och Wide Motion Mode (WMM).

Vad är skillnaden mellan Multimodal och Wide Motion Mode?

Multimodal (MM) möjliggör samtidig spårning av händer och kontrollers, medan Wide Motion Mode (WMM) utökar spårningsvolymen för händerna genom att använda övre kroppsspårning.

Vilka enheter och kontrollers stöder Multimodal?

Multimodal (MM) stöder Quest 2 med Touch Pro-kontrollers, Quest Pro och Quest 3.

Vilken version av Meta XR Core SDK introducerade Multimodal och Wide Motion Mode?

Den senaste versionen, v62, av Meta XR Core SDK introducerade Multimodal och Wide Motion Mode för Quest 3.

Kan Multimodal och Wide Motion Mode användas samtidigt?

Nej, Multimodal och Wide Motion Mode kan inte användas samtidigt.

Vad är fördelarna med Multimodal på Quest 3?

Med Multimodal kan användare kombinera precision och immersion genom att använda en kontroller i en hand och handspårning för den andra handen. Övergången mellan kontrollspårning och handspårning är omedelbar och appar kan visa var kontrollersna befinner sig i rummet.

Vad är fördelarna med Wide Motion Mode på Quest 3?

Wide Motion Mode ger en utökad spårningsvolym för händerna och är särskilt användbar i sociala appar och interaktioner som involverar stora armrörelser. Handpositionen beräknas baserat på spårade armar när händerna är utanför kamerornas synfält eller skymda av objekt.

Finns det några begränsningar med Multimodal på Quest 3?

Ja, Multimodal är inkompatibelt med Wide Motion Mode och det är inte möjligt att använda dubbeltryck på kontrollers för att byta till handspårning när Multimodal är aktiverat.

Vilka är begränsningarna med Wide Motion Mode på Quest 3?

Wide Motion Mode är mindre exakt när händerna befinner sig utanför kamerornas synfält eller är skymda av objekt. Det kan inte heller användas samtidigt med Multimodal.

Vad innebär dessa nya handspårningsfunktioner för Quest 3-användarna?

För Quest 3-användare innebär dessa nya handspårningsfunktioner en möjlighet att få en ännu bättre VR-upplevelse. Genom att använda Multimodal kan de kombinera precision och immersion medan Wide Motion Mode ger en utökad spårningsvolym för händerna.

Senaste inläggen