Forskning och Utveckling med VR: Framtidens Teknik

doktorer som använder VR och jobbar med forskning och utveckling
  • Betyg: 4.4/5 på Trustpilot
  • Dustin Home uppskattas för snabb leverans och kvalitativ kundservice.
  • Brett sortiment av VR-produkter, från avancerade headsets till tillbehör.
  • Omfattande och högkvalitativt utbud av elektronik och datortillbehör.
  • Kundtjänsten är hjälpsam och effektiv i sin kommunikation.
  • Dustin Home rekommenderas starkt av VRguiden för inköp av VR-utrustning.

  • Många kunder har haft positiva upplevelser med försäljning och efterköpsservice, och nämner att de är ett bra ställe för att köpa företagslaptops och att de generellt sett håller sina återfyllnadstider.
  • Några kunder uppskattar deras konkurrenskraftiga priser och har haft goda erfarenheter med kundservice och returpolicy.

Inledning

Vi vet att du är lika fascinerad av framsteg inom forskning och utveckling (FoU) med Virtuell Verklighet (VR) som vi är. Den här tekniken har tagit stora kliv framåt under de senaste åren, och det har blivit allt tydligare att VR kan förändra världen på ett radikalt sätt. Låt oss dyka djupare in i ämnet och se hur VR förändrar landskapet inom FoU.

Vad är Virtuell Verklighet (VR)?

VR skapar en uppslukande, datorgenererad miljö som är så realistisk att användare fysiskt och mentalt reagerar på samma sätt som de skulle om scenariot var i verkligheten. Från underhållning till utbildning, hälso- och sjukvård, och tillverkning, VR har hittat användningsområden inom många sektorer.

VR i Forskning och Utveckling (FoU)

En spännande aspekt av VR är dess potential inom FoU. VR-projekt som kan kvalificera för FoU-skattelättnader inkluderar VR-programvaruutveckling, VR-användarupplevelse (UX), VR-hårdvara, VR-tillbehör och nya eller förbättrade produktionsprocesser. Dessa skattelättnader är värdefulla incitament som hjälper teknikföretag att återfå kostnaderna som spenderats på FoU.

Användning av VR inom FoU

Låt oss nu titta på några av de spännande användningsområdena för VR inom forskning och utveckling.

VR i Terapi

En av de mest spännande tillämpningarna av VR är inom terapi. VR har länge använts inom mentalvård, men tack vare FoU är det nu på väg att bli mer tillgängligt. Genom att använda VR kan terapeuter skapa datorgenererade scenarion för att behandla patienters rädsla och ångest på ett säkert sätt.

Psious Toolsuite

Ett företag som gör stora framsteg inom VR-terapi är Psious. De har utvecklat Psious Toolsuite, en VR-plattform som syftar till att förbättra mentalvård. Denna plattform ger mentalvårdspersonal VR-miljöer som de kan använda som en del av sin kliniska behandling för att hjälpa patienter att hantera ångestsyndrom, rädslor och fobier, samt lär ut mindfulness och avslappningstekniker.

VR i Tillverkning

VR används också inom design- och tillverkningsvärlden som ett alternativ till fysiska prototyper. Genom att interagera med en realtidsrepresentation av en produkt kan designers och testare hitta designproblem och sedan modifiera original CAD-ritningar med sina ändringar.

Ledande Företag inom VR FoU

Företag över hela världen investerar tid, pengar och resurser i VR. Låt oss titta på några av de ledande företagen inom VR FoU.

Apple VR

Apple, känt för att investera stora summor pengar, tid och resurser i VR, har förvärvat många VR-startups under de senaste 10 åren. Apple arbetar på två VR-headsetprojekt, och de förväntas släppas 2024. Apple’s mixed reality headset ska inkludera avancerad ögonspårning, irisigenkänning och avancerad ytmapeping, bland annat.

Magic Leap

Med en ny investering på 500 miljoner pund, är VR-företaget Magic Leap redo att släppa ett nytt headset 2022. Magic Leap 2 förväntas ha den bredaste synvinkeln i branschen och är tänkt att vara den minsta och lättaste enheten byggd för företagsadoption.

Meta och Oculus Rift

Facebook arbetar på ett high-end VR-headset med namnet Project Cambria. Det sägs inkludera banbrytande teknik inklusive retinaupplösning och användning av algoritmer för att återskapa verkliga omgivningar. Oculus Rift, som köptes av Facebook för $2 miljarder, är i frontlinjen inom VR-industrin och utforskar alla aspekter av VR, inklusive mjukvaruteknik, grafik, skärmar och haptik.

Google och Samsung

Google har lanserat Google Cardboard, ett lågkostnads-headset för smartphones, för att göra VR tillgängligt för alla. Samsung, i samarbete med Oculus Rift, har skapat Samsung Gear VR, ett VR-headset designat för att användas med Samsungs smartphones. De har dedikerat ingenjörsresurser till att göra headsetet så bekvämt som möjligt för långa användningssessioner.

Tekniska Utmaningar för VR

Trots dess potential, finns det fortfarande tekniska utmaningar att övervinna inom VR. Dessa inkluderar utveckling av spårningssystem, lösa hårdvarubegränsningar, undvika VR-åksjuka och motverka andra negativa effekter av VR. FoU inom dessa områden är särskilt benägna att involvera aktiviteter som kvalificerar för FoU-skattelättnader.

Senaste inläggen