Välkommen till en spännande resa genom tid och teknologi då Team Beef, den moddinggrupp som banar väg för virtuell verklighet (VR), ger oss en chans att återuppleva ett av de ultimata actionäventyrsspelen någonsin – ’Tomb Raider’ från 1996. Med deras senaste projekt, BeefRaiderXR, kommer detta ikoniska spel att få en fullständig VR-makeover och släppas för fristående VR-headset som Quest och Pico VR.
Som en av de mest framstående moddinggrupperna i spelindustrin, är Team Beef välkända för sina imponerande inofficiella VR-porteringar av klassiska spel. Deras tidigare verk, såsom VR-versioner av Duke Nukem 3D, Prey och Quake 4, har imponerat på spelare världen över. Nu är det ’Tomb Raider’s tur att få en virtuell ansiktslyftning och göra entré i VR-världen med full kraft.
BeefRaiderXR kommer att erbjuda en rad spännande funktioner som tar ’Tomb Raider’ till en helt annan nivå. Med 6DOF-spårning och förstapersonsperspektiv kommer spelare att kunna dyka ner i Lara Crofts äventyr med en äkta närvarokänsla. Dual wielding-vapen och rörelseaktiverade åtgärder ger en helt ny dimension till striderna och utforskningen av denna forntida värld.
Det är viktigt att notera att BeefRaiderXR bygger på det webbaserade projektet OpenLara, skapat av Timur Gagiev (känd som ”XProger”), som har reproducerat det ursprungliga spelets motor i en webbläsare. Denna innovativa VR-portering är dock beroende av att spelare äger det ursprungliga spelet på grund av upphovsrättsliga skäl. BeefRaiderXR innehåller inga upphovsrättsskyddade resurser från ’Tomb Raider’ (1996), vilket säkerställer att spelet kan njutas av utan att kränka några upphovsrättsliga lagar.
Team Beef förbereder för närvarande BeefRaiderXR för offentlig tillgänglighet via SideQuest efter slutförd utveckling. För de mest entusiastiska fansen som vill hålla sig uppdaterade och få tidig tillgång till betaversionerna av spelet, kan de stödja Team Beefs arbete genom deras Patreon-sida.
Upptäck klassiker i en omslukande virtuell verklighet
Med ”Tomb Raider VR” får du chansen att återuppleva de klassiska äventyren i en omslukande virtuell verklighet. Genom att utforska gamla ruiner och lösa gåtor kommer du att kunna fördjupa dig i spelet på ett helt nytt sätt.
BeefRaiderXR, den VR-porterade versionen av spelet, bygger på den inofficiella webbaserade versionen av spelet som Timur Gagiev (även känd som ”XProger”) skapat, vid namn OpenLara. OpenLara är en webbaserad version av Tomb Raider från 1996 som helt återskapar originalspelets spelmotor i WebGL. Genom BeefRaiderXR blir det möjligt att uppleva dessa klassiska äventyr i en modern och omslutande VR-miljö.
För att ge dig en bättre bild av skillnaderna mellan BeefRaiderXR och OpenLara kan du titta på följande jämförelse:
BeefRaiderXR | OpenLara |
---|---|
Omslutande VR-upplevelse | Webbaserad spelversion |
6DOF-spårning för realistiska rörelser | Begränsad spårning |
Förstapersonsperspektiv | Tredjepersonsperspektiv |
Möjlighet att använda två vapen samtidigt | Enbart enkelt vapen |
Rörelseaktiverade åtgärder | Begränsade rörelsefunktioner |
Som du kan se erbjuder BeefRaiderXR en mer avancerad och realistisk spelupplevelse jämfört med den inofficiella webbversionen av spelet. Genom att kombinera VR-teknikens möjligheter med det klassiska äventyrsspelet, ger BeefRaiderXR dig chansen att uppleva ”Tomb Raider” på ett helt nytt sätt.
Genom att dyka in i den virtuella verkligheten kan du utforska de gamla ruinerna och lösa gåtor på ett mer engagerande och interaktivt sätt. BeefRaiderXR öppnar upp nya möjligheter för fans av det klassiska spelet och ger en nostalgisk upplevelse i en modern och innovativ VR-miljö.
Få tillgång till Tomb Raider VR och stötta utvecklingen
För att kunna spela ”Tomb Raider VR” krävs det att du äger originalspelet. Detta beror på upphovsrättsliga skäl och garantin att inga upphovsrättsskyddade resurser från det ursprungliga spelet finns med i VR-porteringen. Team Beef har byggt vidare på den inofficiella webbaserade versionen OpenLara för att skapa BeefRaiderXR, och OpenLara innehåller inte några upphovsrättsskyddade resurser i sig. Detta unika tillvägagångssätt gör det möjligt för spelare att njuta av de klassiska äventyren i VR utan att utvecklarna bryter mot upphovsrätten.
För att hålla dig uppdaterad om utvecklingen och få tillgång till tidiga versioner av spelet kan du följa Team Beefs Patreon-sida. Det är också värt att nämna att Timur Gagiev, som är skaparen av OpenLara, tidigare var teknisk chef för det officiella remake-spelet ”Tomb Raider I-III Remastered” som släpptes på Steam tidigare i år.