Quest 3 nu tredje mest använda VR-headset på Steam

Quest 3 toppar Steam
  • Betyg: 4.4/5 på Trustpilot
  • Dustin Home uppskattas för snabb leverans och kvalitativ kundservice.
  • Brett sortiment av VR-produkter, från avancerade headsets till tillbehör.
  • Omfattande och högkvalitativt utbud av elektronik och datortillbehör.
  • Kundtjänsten är hjälpsam och effektiv i sin kommunikation.
  • Dustin Home rekommenderas starkt av VRguiden för inköp av VR-utrustning.

  • Många kunder har haft positiva upplevelser med försäljning och efterköpsservice, och nämner att de är ett bra ställe för att köpa företagslaptops och att de generellt sett håller sina återfyllnadstider.
  • Några kunder uppskattar deras konkurrenskraftiga priser och har haft goda erfarenheter med kundservice och returpolicy.

Enligt statistik från Valve:s månatliga Steam-hårdvaru- och programvaruundersökning har Quest 3 snabbt blivit det tredje mest använda VR-headsetet på Steam. Detta överraskande faktum visar på plugin att Quest 3 får ett betydande genomslag och blir alltmer populärt bland VR-entusiaster. På bara tre månader har Quest 3 ökat sin andel med 4,78 procentenheter och har nu en användning på 14,05 procent. Detta resultat liknar den tidigare framgången för Quest 2 vid dess lansering.

Jämfört med Quest 2, som uppnådde en användning på 17,40 procent på motsvarande tid, är detta en imponerande prestation med tanke på Quest 3:s högre pris ($499 vid lanseringen). Detta visar på den stora potentialen och populariteten hos Quest 3 som ett högkvalitativt VR-headset för Steam-användare. Den stora efterfrågan på Quest 3 och dess framgång på Steam-plattformen visar på den växande trenden inom VR och Meta (tidigare Oculus) som en viktig aktör inom VR-industrin.

Quest 3 följer i fotspåren av Valve Index

Enligt statistiken är Quest 3 nu i hälarna på Valve Index och har blivit det tredje mest använda VR-headsetet på Steam. Under november ökade Quest 3 sin användning med 5,05 procent och under december med 3,94 procent. Detta visar att Quest 3 följer i samma fotspår som Quest 2 gjorde vid dess lansering. Trots att Quest 3 har ett betydligt högre pris (499 dollar vid lanseringen) jämfört med Quest 2 (299 dollar vid lanseringen) har det ändå lyckats fånga intresset hos PC VR-användare.

Quest 3 har visat sig vara en stark konkurrent till Valve Index och har fortsatt att få popularitet på Steam VR-plattformen. Trots den högre prislappen har Quest 3 lyckats locka till sig användare med sin avancerade teknik och imponerande prestanda. Dessutom har Quest 3, precis som Quest 2, förmågan att erbjuda både trådbunden och trådlös användning, vilket ger användarna flexibilitet och bekvämlighet.

”Quest 3 har verkligen gjort ett starkt intryck på VR-gemenskapen. Dess prestanda och användarupplevelse är enastående och det är inte förvånande att det har lockat till sig så många användare på Steam. Det visar verkligen att VR-tekniken fortsätter att utvecklas och att det finns en stor efterfrågan bland PC-spelare.”

– VR-experten Peter Andersson

Även om Valve Index fortfarande håller andraplatsen som det mest använda VR-headsetet på Steam, visar Quest 3:s starka framfart att det finns potential för att klättra ytterligare i popularitet. Med kontinuerliga förbättringar och innovation inom Quest-serien förväntas det att Meta (tidigare känt som Facebook Reality Labs) kommer fortsätta att utmana Valve Index och andra konkurrenter på marknaden.

Quest 2 fortsätter att växa i popularitet

Utöver Quest 3 har även Quest 2 fortsatt att öka sin användning och har nu ökat sin andel med 2,77 procent. Över 68 procent av alla PC VR-headset som används på Steam är nu från Meta (företaget bakom Quest-headseten). Denna tillväxt sker på bekostnad av Valve Index, vars andel minskade med över 3 procentenheter. Även Oculus Rift S förlorade användning.

Quest 3

Quest 2 är en prisvärd och populär VR-headset från Meta. Dess fortsatta ökning i popularitet visar på den övergripande tillväxten inom VR-teknologi. Med över 68 procent av alla PC VR-headset på Steam tillhörande Meta, är Quest 2 den dominerande spelaren på plattformen. Användarbasen för Valve Index minskade med över 3 procentenheter. Även Oculus Rift S tappade användning, vilket kan tyda på att användarna väljer Quest 2 istället.

Det är tydligt att både Quest 2 och Quest 3 har haft en positiv inverkan på användningen av VR på Steam VR-plattformen. Detta indikerar en ökning av intresset och förtroendet för Meta’s Quest-headset. Med konkurrenskraftiga priser och prestanda fortsätter Meta att erbjuda attraktiva alternativ för VR-entusiaster och spelare.

Anledningar till tillväxten av SteamVR-användare

Tillväxten av SteamVR-användare kan förklaras av tre faktorer. För det första släpptes Steam Link för Meta Quest, vilket gjorde det möjligt att använda Quest-headseten trådlöst med en PC. Detta öppnade upp möjligheten för användare att uppleva VR-spel och upplevelser på Steam utan att behöva vara fysiskt anslutna med kablar. Den trådlösa anslutningen erbjuder en frihet och rörelsefrihet som har lockat till sig fler användare till SteamVR-plattformen.

För det andra kan tillväxten tillskrivas lanseringen av Quest 3. Detta VR-headset från Meta har fångat intresset hos VR-entusiaster och spelare över hela världen. Med sina avancerade funktioner och förbättrade prestanda har Quest 3 blivit ett eftertraktat VR-headset. Lanseringen av Quest 3 har skapat en stor buzz och ökat intresset för VR, vilket har lett till fler användare på Steam.

För det tredje, introduktionen av UEVR har haft en betydande påverkan på tillväxten av SteamVR-användare. UEVR är en universell PC VR-mod som gör det möjligt att spela de flesta Unreal Engine-spel i VR. Den här tekniska innovationen har gjort det lättare och mer tillgängligt för spelare att uppleva sina favoritspel i en imponerande VR-miljö. Med UEVR har VR-spelandet blivit mer tillgängligt för en bredare publik, vilket i sin tur har bidragit till att locka fler användare till SteamVR.

Alla dessa faktorer tillsammans har bidragit till en imponerande tillväxt av SteamVR-användare. Det ökade intresset för VR, lanseringen av Quest 3 och den tekniska innovationen hos UEVR har skapat en positiv dynamik för VR i allmänhet och för SteamVR-plattformen i synnerhet. Med fortsatta framsteg inom VR-teknologi och det växande intresset för virtuell verklighet förväntas användarbasen för SteamVR fortsätta att expandera.

Kontext och metodik för undersökningen

Valve:s månatliga Steam-hårdvaru- och programvaruundersökning ger värdefull information om användningen av VR-headset bland PC-användare på Steam. Undersökningen spårar alla headset som har använts med en PC och Steam under den senaste månaden och ger insikter om deras marknadsframgång.

Det är viktigt att notera att undersökningen endast inkluderar VR-headset som används i samband med en PC och Steam, vilket innebär att andra plattformar som Playstation VR 2 eller fristående VR-headset som inte kopplas till en PC inte inkluderas i statistiken.

Quest-headseten, inklusive den senaste modellen Quest 3, kan användas trådlöst på en PC genom verktyg som Air Link, Virtual Desktop och Steam Link. Detta gör att Quest-headseten blir populära val för PC VR-användare och bidrar till deras ökade användning på Steam.

Valve:s Steam-undersökning ger en unik inblick i fördelningen av VR-headset bland PC-användare och deras marknadsframgång.

För att ge en heltäckande bild av användningen av VR-headset på Steam, kan vi nu ta en titt på de senaste statistiska resultaten.

VR-headset Andel av Steam-användare (%)
Quest 3 14,05
Valve Index 16,99
Quest 2 36,78
Övriga headset 32,18

Valve:s Steam-undersökning spårar alla VR-headset som används med en PC och Steam, vilket ger oss insikter om deras popularitet bland PC-användare.

Som tabellen visar är Quest 3 det tredje mest använda VR-headsetet på Steam med en andel på 14,05 procent. Detta visar på headsetets snabba tillväxt och populäritet bland PC VR-spelare.

Slutsats

Quest 3 har på kort tid blivit det tredje vanligaste VR-headsetet på Steam. Dess framgång är liknande den Quest 2 hade vid sin lansering. Samtidigt fortsätter Quest 2 att växa i popularitet på SteamVR-plattformen och Meta har nu en marknadsandel på över 68 procent av alla PC VR-headset på Steam. Tillväxten av SteamVR-användare kan tillskrivas lanseringen av Quest 3, införandet av Steam Link för Meta Quest och introduktionen av UEVR. Detta tyder på det ökande intresset för VR och potentialen hos Quest-headseten.

FAQ

Hur har Quest 3 presterat på Steam VR?

Enligt statistik från Valve:s månatliga Steam-hårdvaru- och programvaruundersökning har Quest 3 snabbt blivit det tredje mest använda VR-headsetet på Steam. På bara tre månader har Quest 3 ökat sin andel med 4,78 procentenheter och har nu en användning på 14,05 procent.

Hur jämförs Quest 3 med Valve Index?

Enligt statistiken är Quest 3 nu i hälarna på Valve Index och har blivit det tredje mest använda VR-headsetet på Steam. Quest 3 har följt i samma framgångsspår som Quest 2 gjorde vid sin lansering. Trots sin högre pris jämfört med Quest 2, har Quest 3 ändå lyckats fånga intresset hos PC VR-användare.

Vilken tillväxt har Quest 2 uppnått på Steam VR?

Utöver Quest 3 har även Quest 2 fortsatt att öka sin användning och har nu ökat sin andel med 2,77 procent. Det är nu över 68 procent av alla PC VR-headset på Steam som tillhör Meta (företaget bakom Quest-headseten). Men Valve Index och Oculus Rift S har förlorat användning.

Vilka faktorer har bidragit till tillväxten av SteamVR-användare?

Tillväxten av SteamVR-användare kan förklaras av tre faktorer. För det första släpptes Steam Link för Meta Quest, vilket möjliggjorde trådlös användning av Quest-headseten med en PC. För det andra lanserades Quest 3, vilket ökade intresset för VR och ledde till fler användare på Steam. För det tredje introducerades UEVR, en universell PC VR-mod, som gör att de flesta Unreal Engine-spel kan spelas i VR.

Vilken kontext och metodik används i undersökningen?

Valve:s månatliga Steam-hårdvaru- och programvaruundersökning spårar alla VR-headset som har använts med en PC och Steam under den senaste månaden. Undersökningen ger en inblick i fördelningen av VR-headset bland PC-användare och deras marknadsframgång. Det ska noteras att undersökningen inte spårar andra plattformar som Playstation VR 2 eller fristående VR-headset som inte används med en PC. Quest-headseten kan även användas trådlöst på en PC med hjälp av Air Link, Virtual Desktop och Steam Link.

Vad kan vi dra för slutsatser från tillväxten av Quest 3 och VR-headset på Steam VR?

Quest 3 har snabbt blivit det tredje mest använda VR-headsetet på Steam på bara tre månader. Quest 2 fortsätter också att växa i popularitet på SteamVR-plattformen. Tillväxten av SteamVR-användare kan tillskrivas lanseringen av Quest 3, införandet av Steam Link för Meta Quest och introduktionen av UEVR. Detta visar på det ökande intresset för VR och den stora potentialen hos Quest-headseten.

Senaste inläggen