Under 2023 har virtual reality (VR) teknologin fortsatt att utvecklas i en exponentiell takt, vilket öppnar upp för oändliga möjligheter inom allt från videospel till medicinsk träning och ingenjörssimuleringar. Denna utveckling har lett till en ökad användning av VR inom flera industrisektorer, vilket tydligt visar teknologins potential. Nedan har vi gjort lite av en önskelista på vad vi vill se inom virtual reality 2024. Vad har du för önskemål?
VR:s Framsteg och användarvänlighet
Under de senaste åren har VR verkligen tagit fart, särskilt efter att metaverset populariserades och började få betydande dragkraft när Meta CEO Mark Zuckerberg avslöjade planer på att bygga ett metaverse 2021, vilket han beskrev som ”nästa kapitel på internet”. Sedan dess har människor blivit mer medvetna om virtual reality och nyfikna på vad sådan teknik kan erbjuda användarna, medan allt fler företag har börjat utforska hur virtual reality kan bidra till betydande framsteg inom deras bransch.
Statistik visar att cirka 170 miljoner människor världen över använder virtual reality-teknik, antingen direkt eller indirekt. Vi kan säkert säga att virtual reality har revolutionerat sättet användare interagerar med och upplever världen omkring dem. Så detta leder oss till en viktig fråga – hur ser utsikterna för virtual reality ut för 2024? Kommer vi att se fler människor använda VR headset, hur kommer den att påverka olika branscher, och vilka är några nyckelstatistik som folk bör vara medvetna om?
Vad vi på VRGuiden vill se hända inom Virtual Reality 2024
Bredare publikappell
Ett centralt fokus för virtual reality 2024 är att bredda publikappellen. Spel som ”Job Simulator” har redan visat hur VR kan locka en bred publik genom sin enkla, intuitiva och engagerande design. Dessa spel är inte bara populära bland nya VR-användare utan har även en långvarig dragningskraft. Deras framgång ligger i deras förmåga att erbjuda enkel och förståelig spelupplevelse som inte orsakar rörelsesjuka, vilket gör dem tillgängliga för en bred publik. För 2024 förväntar vi oss att se fler spel och VR-upplevelser som följer denna modell, vilket gör VR mer tillgängligt och attraktivt för en större och mer varierad användarbas.
För virtual reality 2024 är målet att locka en bredare publik. Detta kan uppnås genom att:
- Utveckla spel med universell attraktionskraft: Spel som ”Job Simulator” har visat hur VR kan engagera en bred publik genom sin enkelhet och intuitiva design. Framtida spel bör fokusera på:
- Enkel och intuitiv spelupplevelse.
- Låg risk för rörelsesjuka.
- Engagerande innehåll som tilltalar både nya och erfarna VR-användare.
- Förbättra tillgängligheten: Genom att göra VR-upplevelser mer tillgängliga för olika användargrupper, inklusive de med funktionsnedsättningar.
Universella komfortinställningar
En annan viktig punkt på önskelistan för 2024 är utvecklingen av universella komfortinställningar. Det finns ett växande behov av systemomfattande komfortinställningar som kan tillämpas över olika spel och VR-upplevelser. Detta skulle innebära att användare inte behöver justera inställningar som rörelsekontroller och visuella preferenser varje gång de startar ett nytt spel eller en ny applikation. För att uppnå detta, behöver företag som Meta definiera och standardisera vissa komfortkontroller på systemnivå och kräva att utvecklare stöder dessa grundläggande inställningar i sina spel och applikationer.
En viktig del av önskelistan för 2024 är att standardisera komfortinställningar över olika VR-upplevelser. Detta inkluderar:
- Systemomfattande Inställningar: Möjliggör för användare att ställa in och spara sina preferenser på systemnivå, så att de automatiskt tillämpas i alla VR-upplevelser.
- Standardisering av Komfortkontroller: Kräver att utvecklare inkluderar grundläggande komfortinställningar i sina spel och applikationer.
Storskaliga spel
Förväntningarna på större spelutgåvor är höga för 2024. Medan spel som Assassin’s Creed Nexus och Asgard’s Wrath 2 tar år att utveckla, hoppas vi se flera stora releaser under 2024. Den nuvarande listan över potentiella AAA-kvalitets VR-spel är kort, men vi förväntar oss att detta kommer att förändras under året. Spel som Attack on Titan: Unbreakable och UNDERDOGS är bara början. Det är långt kvar innan release, men vi ser också fram emot möjligheten att spela Grand Theft Auto VI med VR headset. Dessa spel visar på potentialen och framstegen inom VR-spelutveckling, och vi förväntar oss att denna trend kommer att fortsätta och expandera under 2024.
Förväntningarna på större spelutgåvor är höga för 2024. Vi ser fram emot:
- Nya AAA-titlar: Spel som Attack on Titan: Unbreakable och UNDERDOGS visar på VR:s potential. Vi hoppas även på stora releaser som Grand Theft Auto: VI.
- Fortsatt Utveckling inom VR-Spel: Med fokus på:
- Förbättrad grafik och realism.
- Mer komplexa och engagerande spelvärldar.
- Innovationer inom spelkontroller och interaktion.
Tekniska förbättringar och uppdateringar
Kritik av Metas uppdateringar
Meta har mött en del kritik för sina uppdateringar av VR-plattformar som Horizon Worlds. Användare och utvecklare har rapporterat problem med glitchig teknik och en brist på intresse från användarna. Dessa problem har lett till en minskad användarbas sedan våren, vilket har påverkat den övergripande upplevelsen av Metas VR-erbjudanden. En av de största utmaningarna har varit att uppfylla interna prestandaförväntningar, vilket har lett till en känsla av osäkerhet kring vad som krävs för att lyckas inom VR-området.
Förhoppningar om förbättrad stabilitet och färre buggar
Inför 2024 finns det en stark förhoppning om att Meta och andra VR-utvecklare kommer att fokusera på att förbättra stabiliteten och minska antalet buggar i sina framtida uppdateringar. Användare förväntar sig en mer sömlös och problemfri VR-upplevelse, vilket kräver:
- Förbättrad kvalitetskontroll: Strängare testningsprocesser för att säkerställa att nya uppdateringar inte introducerar nya problem.
- Användarcentrerad utveckling: Fokus på användarfeedback för att identifiera och åtgärda vanliga problem och förbättra användarupplevelsen.
- Regelbunden och transparent kommunikation: Hålla användarna informerade om kommande uppdateringar och de förändringar de innebär.
Framtidsutsikter
Sammanfattning
När vi ser fram emot virtual reality 2024, sammanfattas våra största önskemål och förväntningar i följande punkter:
- Bredare publikappell: Utvecklingen av VR-spel och upplevelser som lockar en bredare publik, med fokus på enkelhet, tillgänglighet och engagemang.
- Universella komfortinställningar: Implementering av systemomfattande komfortinställningar för att förbättra användarupplevelsen och göra VR mer tillgängligt för alla.
- Storskaliga spel: Lanseringen av större spelutgåvor som visar på VR:s potential och erbjuder mer komplexa och engagerande upplevelser.
- Tekniska förbättringar och uppdateringar: Förbättrad stabilitet och färre buggar i framtida VR-uppdateringar, särskilt från stora aktörer som Meta.
Reflektioner över VR-branschens mognad och framtidens potential
VR-branschen har mognat betydligt under de senaste åren, med betydande framsteg inom teknik, användarupplevelse och tillämpningsområden. 2024 förväntas bli ett år där vi ser ännu större framsteg, med VR som fortsätter att revolutionera hur vi interagerar med digitalt innehåll. Från utbildning och underhållning till företag och social interaktion, VR genomsyrar olika aspekter av våra liv.
Den framtida potentialen för VR är enorm och till stor del outnyttjad. Medan nuvarande trender antyder vad som är möjligt, förblir VR:s ultimata potential vidsträckt och spännande. Vi ser fram emot att utforska nya sätt på vilka denna digitala landskap kommer att utvecklas och transformera vår uppfattning om vad som är möjligt i den virtuella världen.
Med metaverset som en stor del av VR:s framtid, är vi på väg mot en framtid där det virtuella blir lika betydelsefullt och inflytelserikt som det fysiska. VR är inte längre bara ett verktyg för underhållning; det är en uppslukande, transformerande och social teknik som omformar branscher och hur vi uppfattar verkligheten.